ادعای یک کارگردان تئاتر: طرحم را دزدیدند و در خندوانه اجرا کردند !

آرش آشاداد می‌گوید طرحی که ارشا اقدسی در مسابقه لباهنگ در برنامه خندوانه اجرا کرد، طرح او بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: «بهمن سال 93 طرحی در ذهن ما بچه‌های گروه «آن» شاگردهای بهرام بیضایی شکل گرفت. 6 ایده را نوشتیم که برای اولین بار در تاریخ تئاتر رغم می‌خورد. که یکی از آن‌ها آتش زدن بازیگر  بود. با چند نفر در این‌باره صحبت کردیم. با آرش آقا بیگ که در حوزه جلوه‌های ویژه به‌خصوص در سینما بسیار حرفه‌ای هستند صحبت کردیم و به توافق رسیدیم و گفتند فقط متریال را باید آماده کنند تا کار را شروع کنیم. قرار بر این شد بیشتر از ده ثانیه آتش سوزی ادامه نداشته باشد، چون به ریه بازیگر آسیب می‌زد.»

او افزود: «ما با تالار وحدت صحبت کردیم در اولین جلسه طرح را قبول کردند بازیگر نقشی که سوزانده می‌شد من بودم چون 8 سال است که بدن را در تئاتر کار می‌کنم. متن نمایش را هم خودم نوشته بودم. من سه کتاب هم به اسم‌های «یاغی»، «وطن یا مرگ» و «من کمونیستم» هم دارم که در فرانسه چاپ شده است. اما برای دیالوگ‌نویسی این نمایشنامه هفته ها وقت گذاشتیم چون می‌خواستیم طرحمان منطق اجرایی داشته باشد؛ چون در صحنه سوزانده شدن کاراکتر باید منطق تاریخی فلسفی داشته باشد و بنابراین تمام تلاشمان را کردیم متن بی معنا نباشد. و المان آخر آن هم سوزانده شدن دستفروش تونسی بود که خودش را آتش می‌زد. متن راجع به سیاه‌پوست‌هایی‌ ست که عده‌ای از انقلابیون را کنار هم قرار دادم تا از المان‌هایی که باعث مرگشان می‌شد استفاده کنیم . من همه ماجرا را برای هر کسی که می‌دیدیم تعریف می‌کردم چون مطمئن بودم هیچ بازیگری حاضر نمی‌شد، سوزانده شود.»

وی افزود: «تا اینکه یک روز شنیدم این صحنه در برنامه خندوانه اتفاق افتاده است. وقتی پیگیری کردم متوجه شدم ارشا اقدسی که از بدلکاران گروه ١٣ هست و دوست مشترک هم زیاد داریم، این طرح را اجرا کرده است. و در کمال تعجب با خبر شدم که طرح متن را می‌خواهد در گینس ثبت کند. به همین خاطر اجرایی را که قرار بود ماه آینده به روی صحنه برود، کنسل کردم. »

او با بیان این که می‌توانسته کل نمایش را بعد از اجرا در گینس ثبت کنم اظهار داشت: «چون تا کنون چنین نمایشی به روی صحنه نرفته است که بازیگران آن 20 دقیقه سر و ته از سقف آویزان باشند و یکی از بازیگران را در اجرا به دار بکشند و ... بنابراین کل این نمایش می‌توانست در گینس ثبت شود که من برای ثبت کردن این کارها را نکردم و فقط به خاطر نمایش این ٢ سال تلاش کردم. من می دانم اگر بخواهم شکایتی هم داشته باشم در نهایت آن‌ها هستند که موفق می‌شوند، قطعا خندوانه و رامبد جوان از من قدرتمندتر هستند.»

او به اتفاقات دیگری هم که در این زمینه رخ‌داده اشاره کرد و گفت: «ما کسانی مثل حامد محمد طاهری را داشتیم که این اجرا قرار بود به ایشان و مجید بهرامی تقدیم شود که در گذشته آن‌قدر ایده‌هایش را دزدیدند، از ایران فرار کرد، نمونه‌ی دیگر اتفاقی بود که برای ثنا نعمتی افتاد او نمایشی را اجرا کرد و جایزه جشنواره تئاتر فجر را گرفت، اما از همان موقع دیگر کار نکرد. چون طرحش را برای کسی تعریف کرده بود و او به راحتی آن طرح را دزدید و نمایش  را روی صحنه برد . ولی من زیر بار این حرف ها نمی روم ، به قول استاد بهرام بیضایی از بی دانشان باکی نیست که خود چاره خویشند.»

بروز باشید ← هر روز با آخرین اخبار و اتفاقات برنامه خندوانه + دانلود قسمت شب قبل و حواشی آن با ما باشید.

لبخند از زمان پخش و تکرار فصل سوم خندوانه در مطلب " ساعت پخش و تکرار خندوانه فصل سوم " با خبر شوید .


شما می توانید " تمام مسابقات لباهنگ " برگزار شده را از طریق لینک های زیر به صورت آنلاین ببینید و دانلود کنید:

6 مسابقه لباهنگ مرحله اول :

دانلود مسابقه لباهنگ امیرعلی نبویان و احسان کرمی

دانلود مسابقه لباهنگ پژمان بازغی و علیرضا کمالی

دانلود مسابقه لباهنگ علی لک پوریان و اشکان خطیبی

دانلود مسابقه لباهنگ میلاد کی مرام و امیرحسین صدیق

دانلود مسابقه لباهنگ امیر حسین مدرس و ارشا اقدسی

دانلود مسابقه لباهنگ امیرحسین رستمی و محمدرضا هدایتی

3 مسابقه لباهنگ مرحله دوم :

دانلود مسابقه لباهنگ امیرعلی نبویان و پژمان بازغی
دانلود مسابقه لباهنگ ارشا اقدسی و امیرحسین رستمی
دانلود مسابقه لباهنگ اشکان خطیبی و امیرحسین صدیق

3 مسابقه لباهنگ فینال :

دانلود فینال مسابقه لباهنگ خندوانه اجرای امیرعلی نبویان
دانلود فینال مسابقه لباهنگ خندوانه اجرای اشکان خطیبی
دانلود فینال مسابقه لباهنگ خندوانه اجرای ارشا اقدسی

گرداوری: خندوانه


خبـــــــر مهـــــم هفتــــه :

فینال مسابقه لباهنگ خندوانه بین 3 فینالیست: امیرعلی نبویان, اشکان خطیبی و ارشا اقدسی برگزار شد نتیجه آرای مردمی را در مطلب " نتیجه فینال مسابقه لباهنگ خندوانه / امیرعلی نبویان همچنان نفر اول است " ببینید.

برای دانلود فینال لباهنگ مطلب " دانلود برنامه خندوانه فصل سوم / قسمت 18 / فینال مسابقه لباهنگ " را ببینید.


پر بیننده ترین مطالب مرتبط

آهنگ هایی که امیرعلی نبویان مجوز خواندن آنها را در لباهنگ خندوانه نگرفت !

ارشا اقدسی لباهنگ دوم خود را در رکوردهای گینس ثبت می کند !!

گفتگوی کامل با امیرعلی نبویان فینالیست مسابقه لباهنگ خندوانه

تمام اتفاقاتی که در فینال مسابقه لباهنگ خندوانه رخ داد !

سورپرایز ویژه ارشا اقدسی برای برنامه آخر خندوانه